diumenge, 20 de març del 2011

Ruta de vins per la Rioja

Dinem uns espaguetis amb salsa carbonara i marxem ràpid, la Rioja ens espera. Passem a buscar la Cele i l’Alfons per Cabrils (uns experts en bodegues riojanes), ja hi som tots.

En Pau condueix durant unes 5 hores i a les 21h arribem a Haro, la Rioja Alta. Ens allotgem a una pensió cutre (Hostal Aragón) que està al Casc Antic, l’encarregada és una àvia treta d’una peli de por... Sortim a passejar cap a la Plaza de la Paz, amb una bonica glorieta al centre, a un costat de la plaça hi ha el Ayuntamiento de Haro i la Iglésia de Santo Tomás. Agafem un petit carreró just al darrera per anar a la famosa Herradura, que comença a la Calle Santo Tomás i fa la mitja volta, en forma de ferradura. Aquí trobem un munt de bars amb les tapes típiques de la regió, mengem des de pimientos rellenos, zapatillas, chistorra, orejas, bacalao con salsa i fins i tot tapa de pulpo, acompanyat d’uns bons criances D.O. la Rioja. Excel·lent gastronomia i millors vins!

Al matí anem de visita guiada (6€ per persona) a les Bodegas Muga, al centre històric del Barrio de la Estación. Ens ensenyen la luxosa bodega amb les barriques i el procés d’embotellatge. Ens expliquen les dues principals reaccions químiques que fa el vi: des de la fermentació alcohòlica on el sucre del raïm es transforma en alcohol gràcies a les llevadures en unes enormes tines de fusta, a la segona fermentació malolàctica que es fa en les barriques de roure on bactèries transformen l’àcid màlic en àcid làctic, per reduir l’acidesa del vi. Al final ens ofereixen una degustació d’un Muga blanc i un criança.

El dia anterior sopant entre tapes vam descobrir un vi que ens va agradar molt, Martínez Lacuesta crianza 2006 i decidim anar a visitar la bodega. Aquesta bodega estava al centre d’Haro i aquest any l’han traslladat a les afores, unes modernes instal·lacions que tot hi que encara no es poden visitar per les obres, un home de la família a qui vam caure en gràcia ens ofereix fer una visita i la degustació d’un Reserva 2004. Tot l’edifici és molt modern, la part que més ens impressiona és la majestuosa sala amb les barriques de vi, un “bosc” d’espectaculars columnes de formigó il·luminades estratègicament amb llum tènue que a l’arribar al sostre mantenen un arc fins la següent columna, sembla el sostre d’una catedral. Meravellós!

Dinem uns bocadillos especialitat d’Haro i un cafè per recuperar forces.

Ens dirigim cap a Bodegas Bilbaínas (8€), comprades pel Grup Codorniu, on ens ensenyen les enormes instal·lacions i baixem a les profunditats de la bodega per visitar els "calados". Ens expliquen tot el procés del vi mentre degustem 2 criances i un reserva. Ens fan olorar diferents pots amb olors característiques del vi, com olor a pebre, tabac, coco, cafè... costa d’encertar només fent servir l’olfacte!

Ja marxem d’Haro, anem cap a la capital de la Rioja, Logroño. Mentre gaudim del paisatge de les vinyes amb la superlluna que ens acompanya aquesta nit. Arribem al cap d’una hora i anem cap a l’hostal (Pension Villar, molt bé i barat) on ens allotgem, al centre mateix del casc antic. Sortim cap a la zona més típica, la famosa Calle Laurel, o “senda de los elefantes” (ningú marxa sense agafar una bona “trompa”). Fa dies que somio amb el Champi del Bar Soriano, mític i excel·lent pinxo. En Pau al·lucina com el cuiner prepara la planxa amb uns xampinyons força grossos, oli, mitja volta amb destresa i barreja secreta d’oli amb quelcom més, una gamba i ho punxa tot sobre una llesca amb molta molla de pa, increïble, és boníssim! Acompanyat d’un Martínez Lacuesta criança. La Cele i l’Alfons ens recomanen els Cojonudos del Bar Simpatia, també el pintxo de Foie, i al bar de les millors patates braves. Fins acabar al Pub del costat de l’Hostal ballant per fer baixar, una mica, tants pinxos que ens hem menjat. Bona nit!

Ens llevem aviat, agafem el cotxe i cap a la zona més septentrional de la Rioja Alavesa, anem a Labastida a la falda de la Sierra de Toloño trobem la Bodega Granja de Remelluri. És una granja situada en una zona privilegiada enmig d’hectàrees infinites de vinyes, és molt bonic. La visita es molt ràpida, van per feina i al final ens ofereixen una degustació del Remelluri Reserva 2005.

Agafem la carretera que passa entre els poblets de la Rioja Alavesa, preciòs, passem per Samaniego, Elciego i parem a Laguardia. Entrem per una de les portes de la muralla per endinsar-nos en els carrerons de Laguardia, on també degustem els bons pinxos i bons vins.

Aquest ha estat un gran cap de setmana de ruta amb bona companyia, pel bon vi i pels saborosos pinxos de la Rioja!